Omdat er in de jaren 30 van de vorige eeuw er een dusdanige groei plaats vond in de luchtvaart. Werd er halverwege de jaren 30 besloten tot de bouw van een vliegveld op Texel. Het vliegveld moest midden op eiland komen in de buurt van Zuid Eierland. Texel kende in die tijd een heuse groei van toeristen en daardoor heeft de KLM besloten tot de bouw van Vliegveld de Vlijt. Vernoemd naar de boerderij die tot 1932 op het stuk grond van 600 bij 600 meter heeft gestaan. Gelegen aan de Postweg, één van de hoofdwegen op Texel. En in 1937 werd het vliegveld officieel geopend. In de jaren daarop vlogen er vooral zomers meerdere vluchten per dag van Schiphol naar Texel. Maar naarmate de oorlogsdreiging toenam kwam het vliegveld steeds meer onder de aandacht van de LVA, De Luchtvaartafdeling der Koninklijke Landmacht. De voorloper van Koninklijke Luchtmacht.
De LVA was tot de jaren 30
hoofdzakelijk actief op Soesterberg maar omdat Nederland zich
mobiliseerde werd besloten dat de vliegtuigen van defensie verspreid
over het land opgesteld moesten worden. En aangezien er op Texel een
nieuw vliegveld was gebouwd aan de rand van de Vesting Holland,
ongeveer de huidige randstad werd er in 1939 een grote hangaar
gebouwd voor het opslaan van enkele toestellen. Texel zou gaan dienen
als opleidingscentrum voor meermotorige vliegtuigen. Vlak voor de
capitulatie slaagde de Nederlanders er nog wel in enkele toestellen
in veiligheid te brengen of onbruikbaar te maken. Maar toch slaagde
de Duitsers er in om een groot deel vanuit de lucht in de brand te
schieten.
Küver 430 op het vliegveld |
Kogelgaten in een hangar |
Tijdens de Opstand van de Georgiërs
werd er op en rond het vliegveld nog een aantal dagen hard gevochten
waarvan de sporen vandaag de dag nog steeds zichtbaar zijn. Tijdens
de laatste dagen van de Oorlog werden de Georgiërs steeds veder
verdreven tot ze zich uiteindelijk verstopte in de bunkers en
boerderijen rond het vliegveld. Ondertussen had zich een grote groep
Duitsers verzameld in De Waal waar ze zich klaar maakte voor de
strijd. Op 12 april vond er in de vroege morgen een grote beschieting
plaats vanaf de kustbatterijen op Texel, Vlieland en Den Helder. Het
doel waren de bunkers rond het vliegveld en naast gelegen
boerderijen. Een groot deel van Zuid Eierland staat in de brand en
ondanks dat de Duitsers met veel meer waren dan de Georgiërs slaagde
ze er niet in de Georgiërs rond het vliegveld te verdrijven. De
volgende dag vinden er weer zware beschietingen plaats vanaf de
batterijen en als uiteindelijk de Duitse infanterie eenheden in
actie komen worden de Georgiërs genoodzaakt zich terug te trekken
richting de vuurtoren.
Na de oorlog lag het vliegveld en
omgeving totaal in puin en duurde het tot 1953 tot het weer in
gebruik genomen werd. Rondom het vliegveld zijn de sporen van de
oorlog nog zichtbaar aanwezig. Het meest opvallende is de grote
bunker recht tegenover de ingang van het vliegveld. De Befhelsstand
(commandopost) staat aan de rand van een weiland en zit onder de
kogel en kanon gaten die de Duitsers daar tijdens hun strijd tegen de
Georgiërs in hebben geschoten. Iets beter verstopt maar nog wel
aanwezig zijn enkele Küver bunkers die bijna allemaal op privé
liggen. Ook zijn er nog enkele Duitse bouwwerken aanwezig die diende
als onderkomen en of werkplaatsen. Ook hierop zijn de kogelgaten nog
rijkelijk aanwezig.