Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd er
op de Veluwezoom bij Terlet door de Duitse bezetter druk gebouwd aan
3 complexen die de namen Teerose I, II, en III zouden gaan dragen.
Complexen die een belangrijke taak zouden gaan uitvoeren in het
Nederlandse deel van de luchtoorlog en in een directe verbinding
stond met de iets verder op gelegen Diogenes bunker en de
Fliegerhorst Deelen in Schaarsbergen. Al vrij snel na het begin van
de oorlog werd het de Duitsers pijnlijk duidelijk dat men name
Engeland een tegenaanval had ingezet die zich voornamelijk in de
lucht afspeelde. Grote getale Britse bommenwerpers van de Royal Air
Force vlogen elke nacht richting Duitsland om bombardementen uit te
voeren op belangrijke fabrieken van de Duitse oorlogsindustrie.
Bommenwerpers die vaak via Nederland vlogen simpelweg omdat dit de
kortste route was, maar ook omdat Nederland een aantal opvallende
markeringen in het landschap verborg. Bestaande uit bijvoorbeeld de
Waddeneilanden en het IJsselmeer. Via deze markeringen konden de
Britse vliegtuigen iets makkelijker richting hun doel vliegen. Zeker
in een tijd dat de radar nog maar net in opkomst was. Als antwoord
hierop werd er door de Duitsers een groot aantal Nachtjagers ingezet
die de Britse bommenwerpers diende tegen te houden. Als thuishaven
voor deze nachtjagers werd het door de Duitsers gevorderde vliegveld
in Deelen gebruikt, in die tijd beter bekend als Fliegerhorst Deelen.
Op het vliegveld werden enkele verharde startbanen gebouwd evenals
een hoop extra gebouwen voor reparatie werkzaamheden en het stallen
van vliegtuigen. Ter verdediging van het luchtruim werd het vliegveld
uitgerust met luchtafweergeschut wat was onderverdeeld in drie
groepen. In 1943 waren er 110 Duitse vliegtuigen gestationeerd wat
Deelen het grootste Duitse vliegveld van Nederland maakte. Tussen
1940 en 1945 waren er op het vliegveld diverse eenheden van de
Luftwaffe gevestigd waaronder de staf van de Nachtjagers
(Nachtjagdgeschwader
1) (NJG 1) Vlakbij het vliegveld bouwde de Duitsers één van de
grootste en belangrijkste bunkers van Nederland de al eerder
vernoemde Diogenes bunker.
Diogenes Bunker
Diogenes bunker |
De
Diogenes bunker in Schaarsbergen was ten tijde van de Tweede
Wereldoorlog het commandocentrum van de Derde Jachtdivisie (3.
Jagddivision) van de Luftwaffe en was het zenuwcentrum van de Duitse
luchtverdediging in Nederland België een deel van Frankrijk en een
deel van Duitsland. In de bunker bevond zich een grote hal waar zich
een glazen kaart bevond van 12 bij 9 meter. Op deze kaart stond een
plattegrond van het bovengenoemde gebied waar alle vliegvelden en
radarposten op aangegeven stonden. Aan weerzijde van de kaart
bevonden zich tribunes waar 600 voornamelijk vrouwen zaten die met
behulp van een soort laserpennen het vliegverkeer op de kaart
projecteerde. Als er dan een vijandelijk vliegtuig werd gemeld kon
men snel zien waar de vliegtuigen zich bevonden en kon aan de hand
van die informatie de tegenaanval worden ingezet. Voor meer
informatie zie het Diogenes
artikel.
Teerose
Teerose II |
Vanaf
1941 begon de Duitse bezetter te bouwen aan enkele complexen op de
Veluwezoom. Voor deze locatie werd gekozen omdat het het verreweg de
hoogste punten in de omgeving waren. Op een groot open veld zouden in
de toekomst enkele radiopeilstations verschijnen. Die een belangrijke
functie zouden krijgen in de Nederlandse luchtoorlog. De peilstations
werkte met het zogenoemde Y-peilsysteem
wat de bezetter in staat stelde snel de positie te peilen van een
naderend vliegtuig. En vanaf 1942 was het eerste station gereed voor
gebruik. Al snel bleek dat Teerose I de groeiende luchtoorlog niet
meer aankon en vanaf 1943 werd er begonnen met de bouw van Teerose
II. De tweede stelling werd eveneens op de Veluwezoom gebouwd op een
109 meter hoge heuvel. Beide stellingen werden ongeveer door 125 man
bemand die werden ondergebracht in houten barakken niet ver van de
stelling. Elke stelling bestond uit 5 Y-peilers en enkele bouwwerken
voor het verwerken van de gemeten gegevens. Deze informatie werd weer
doorgespeeld naar het naastgelegen hoofdgebouw die de locatie van het
gepeilde vliegtuig op kaart weergaf. Tenslotte werd de informatie
doorgestuurd naar de Diogenes bunker waar er de verdere actie werd
ondernomen. Bijvoorbeeld het aansturen van de dichtstbijzijnde
Nachtjagers. Over de werking van Teerose III is niks met zekerheid te
zeggen. Aangenomen word dat het sterker moest worden als beide
voorgaande stellingen tezamen.
Teerose vandaag
Vandaag
de dag zijn van alle stellingen nog wel restanten van terug te vinden
maar het meeste is na de oorlog vrijwel direct gesloopt. Van Teerose
I zijn er nog 4 sokkels aanwezig waar ooit de Y-peiler op heeft
gestaan. Ook de fundering van de E-Messhutte
is nog aanwezig. Iets veder op staat ook nog het
administratiegebouwtje van de stelling. Van Teerose II zijn nog iets
meer zichtbare sporen vinden. Hier is nog duidelijk te zien waar de
Y-peilers hebben gestaan. Van Teerose III zijn nog 4 sokkels van een
Y-peiler terug te vinden.
Administratie gebouw behorende tot Teerose I. Op een stukje asfalt en wat brokken beton na het enige zichtbare restant. |